Skip to main content

Meest gestelde vragen vakantie Griekenland

 

Uitbreiding dekking ‘Geld’ 

Instanties adviseren reizigers extra contant geld mee te nemen naar Griekenland.  De meeste maatschappijen vergoeden normaal gesproken (maximaal)  € 500 per verzekering voor diefstal of verlies van geld (mits dit is meeverzekerd). Alleen voor Griekenland zijn er verzekeraars die voor alle klanten met een reisverzekering en de keuzedekking ‘Geld’ de dekking tijdelijk uitgebreid naar een hoger verzekerd bedrag. Dit zou je bij ons of bij je reisverzekeraar/adviseur kunnen navragen wat hierover geregeld is.

 

Let op: Uiteraard blijven de normale zorgvuldigheids- en voorzichtigheidsbepalingen wel van kracht. 

Extra geld op zak brengt wel extra risico’s voor diefstal met zich mee. En als in Griekenland de banken gesloten zijn, kunt u het geld niet opnieuw opnemen. Pas dus goed op uw geld en neem onderstaande voorzorgsmaatregelen:

  • Draag contant geld zoveel mogelijk op het lichaam en verspreid het geld zoveel mogelijk over meerdere reisgenoten. Dat geldt ook voor pasjes en kostbaarheden.
  • Bewaar het geld in een kluis op de hotelkamer of in het appartement.
  • Houd uw bagage altijd in het zicht, ook als u op het strand bent en even wilt gaan zwemmen.
  • Wees alert op zakkenrollers in drukke gebieden, zoals markten en openbaar vervoer. Grote steden zijn vaak riskant en de kans op diefstal is daar groter. Zakkenrollers gebruiken verschillende afleidingsmanoeuvres, zoals de weg vragen, terwijl ondertussen de buit wordt binnengehaald.
  • Wordt er toch geld gestolen? Doe dan op vakantie altijd aangifte van diefstal bij de lokale politie.
  • Vraag altijd om een transactiebon, zodat u kunt aantonen dat u dit geld op zak had.


Ik moet door de onrustige financiële situatie in Griekenland noodgedwongen langer op mijn vakantiebestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, uw reisverzekering blijft geldig tot u weer terug bent in Nederland.

 

Ik moet door de onrustige financiële situatie in Griekenland noodgedwongen langer op mijn vakantiebestemming blijven dan gepland. Krijg ik een vergoeding voor de extra reis- en verblijfkosten? 

De reisverzekering biedt dekking voor extra reis- en verblijfkosten als u door een werkstaking bij het vervoersbedrijf dat de terugreis verzorgt later terugreist dan gepland. U moet dan wel gebruikmaken van de eerste gelegenheid om terug te keren. Ook zijn er voorwaarden voor de vergoeding van kosten. Dit kunt u lezen in de voorwaarden van uw verzekering. Lees deze goed door, zodat u weet welke kosten vergoed worden.

 

Door de onzekere financiële situatie in Griekenland loop ik vertraging op in het bereiken van mijn reisbestemming. Biedt mijn reisverzekering hier dekking voor? 

De reisverzekering biedt geen dekking voor vertraging of het niet bereiken van uw reisbestemming.

 

Ik heb telefoonkosten moeten maken door de onrustige financiële situatie in Griekenland. Kan ik deze kosten claimen op mijn reisverzekering?

Telefoonkosten die u maakt in contact met de Alarmcentrale  worden vergoed.  Overige telefoonkosten kunt u alleen indienen als u schade hebt opgelopen die gedekt wordt door de verzekering.

 

Ik kan in Griekenland geen geld meer opnemen. Kan de Alarmcentrale geld naar mij sturen?

Wij kunnen geen financiële hulp bieden als er geen geld beschikbaar is bij banken. Het is dan niet mogelijk om dit naar u toe te sturen. Neem daarom ook een creditcard mee op vakantie. Hiermee kunt u mogelijk in Griekenland elektronisch betalen. Of informeer bij de reisleiding van de reisorganisatie waar u de reis hebt geboekt. Wellicht hebben zij nog een mogelijkheid om aan contant geld te komen.

 

Annuleringsverzekering

 

Ik heb een reis geboekt naar Griekenland en heb een annuleringsverzekering. Krijg ik een vergoeding als ik de reis wil annuleren?

Nee, u hebt geen recht op een vergoeding. De onrust in Griekenland is geen verzekerde gebeurtenis.  Er is daarom geen dekking op de annuleringsverzekering. Advies is om contact op te nemen met het reisorganisatie waar de reis is geboekt. Mogelijk bieden zij een oplossing.

 

Ik heb nog geen reis geboekt naar Griekenland, maar ben dat wel van plan. Krijg ik straks nog een vergoeding voor de annuleringskosten als het uit de hand loopt?

Nee, u krijgt hiervoor geen vergoeding. Als een gebeurtenis of situatie voor het boeken van de reis al bekend is, dan biedt een annuleringsverzekering geen dekking. Schade die het gevolg is van die situatie wordt dus niet vergoed.

 

Krijg ik een vergoeding als ik pas later naar Griekenland kan vertrekken in verband met de onrustige financiële situatie in Griekenland? 

Afhankelijk van het soort annuleringsverzekering dat u hebt, kunt u een vergoeding krijgen voor vertrekvertraging. Dit geldt alleen als de vertraging ontstaat door een vertraging van openbaar vervoer van meer dan acht uur. Dan hebt u recht op een vergoeding tot maximaal drie ongebruikte vakantiedagen.

 

 

Assurantiekantoor Kooijmans

Van Tuijllaan 3
5481 RA Schijndel
Tel: 073-5492540
E-mail: info@assurantiekantoorkooijmans.nl
KVK: 17149326
Vind ons via Google Maps

Kom gerust bij ons langs!

Even binnenlopen kan op werkdagen van 9.00 tot 17.30 uur.

Voor afspraken buiten kantooruren kun je ons bellen. Is er niemand op kantoor aanwezig, laat dan een bericht achter op de voicemail. Wij bellen je dan zo spoedig mogelijk terug. Mailen kan natuurlijk ook altijd.